sobota, 25 kwietnia 2015

Projekt Akwarium

Celem projektu jest pokazanie programu symulującego zachowanie rybek w akwarium napisanego w środowisku Scratch.

Co się dzieje w akwarium:
- pływają rybki (chaotycznie i bezcelowo);
- są roślinki;
- jak się zapuka w szybkę - rybki uciekają lub poruszają się w stronę puknięcia (myślą, że to pora karmienia);
- czasami widać pęcherzyki powietrza;
- jak się wrzuci pokarm - płyną w jego stronę;
- ... tu jest miejsce na wasze pomysły :)


Od czego zacząć:
1. Dodajemy tło i duszki.
2. Dodajemy ruch do rybki.
3. Umożliwiamy rybce zminę kierunku ruchu po dotarciu do krawędzi sceny (odbicie od krawędzi).
4. Ustawiamy sposób obracania się rybki, by nie płynęła na plecach.
5. Pamiętamy o pętli :)
6. Ustawiamy obrót rybki, by był chaotyczny (tu wykorzystujemy blok "losuj od...do...", ustawiając go w "obrót o...").
7. Dodanie reakcji na "puknięcie w ściankę akwarium" poprzez dodanie czujników.
8. Skopiowanie skryptu do pozostałych duszków.
9. Dla chętnych - dodanie interakcji między rekinem a jedną z rybek oraz dalszych modyfikacji (np. licznika, ile razy rekin próbował zjeść rybkę).

Miłej zabawy!

Oto przykład projektu, wykonanego przez Kacpra z 5a, w którym rekin zjada rybki, rekinem sterujemy za pomocą kursora:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz